Hoofdstuk 8: Psychotrope middelen in de media

EEN SAMENWERKING MET WALLSTREET

In 1997 werden congresleden van het Amerikaanse Congres onder druk gezet om het adverteren van psychotrope middelen toe te staan op TV. Dit opende de deur voor een stortvloed aan reclame die steeg van 595 miljoen dollar per jaar in 1996 naar 4,7 miljard dollar vandaag de dag. Een toename van bijna 700%.

De farmaceutische industrie besteed meer dan 55% van hun totale marketingbudget aan TV spotjes voor psychiatrische middelen.

Het is daarom ook niet verbazingwekkend dat de mediabazen hiermee akkoord gaan aangezien dit goed geld oplevert.

Dat is hoe de psychiatrie en de farmaceutische industrie het klaarspeelden om de media te gebruiken om de aanhoudende boodschap uit te zenden: “Jij bent ziek”, “wij hebben het antwoord” en “Vraag het je dokter” uit te zenden.

Maar daarmee zijn ze nog niet tevreden.

Dus hun volgende strategie is: hoe overtuig je steeds meer mensen om psychotrope middelen te nemen, terwijl je buiten zicht blijft?

DOWNLOADEN